Tærte med grønkål, broccoli og sprødt bacon

Produktudvikling – processen bag den veganske frysepizza

Jeg har været voldsom optaget de sidste mange måneder.. Dette betyder desværre, at bloggen er blevet total forsømt. Men jeg har været igang med et projekt på skolen, som har fyldt hele min verden den sidste tid. Jeg synes selv, at det her projekt har været vildt interessant og derfor slog det mig, at jer som læser med her, måske også finder det interessant at høre noget om.. I hvert fald har jeg besluttet af dele lidt fra projektet med jer! Nu kommer det sikkert til at lyde i indlægget, som om at det var piece of cake at udvikle dette produkt og det hele bare kørte på skinner. Ha’ lige i mente, når I læser dette, at det er et forløb på 2-3 måneder, men jeg kunne skrive en hel roman, hvis jeg skulle give jer alle detaljerne.


Vores opgave på dette semester var at udvikle et nyt produkt til markedet. Vi startede altså helt fra scratch. Vi fik dog nogle rammer for at give os en begrænsning i projektet. De ord vi arbejdede ud fra var: Vegansk, Bornholm og Innovativ emballage. Ud fra adskillige gode ideer valgte vi i min gruppe at forsøge at udvikle en vegansk frysepizza. Denne beslutning tog vi på baggrund af, at efterspørgslen på klimavenlig mad (både vegetarisk og veganske alternativer) er stigende og desuden mener vi, at der mangler et vegansk alternativ til en almindelig animalsk fastfood-pizza.

Bornholm fik vi ind i produktet ved at anvende en bestemt durumhvede, som kun dyrkes på Bornholm. Derfor fik vi en virksomhed på Bornholm til at sponsorere durummel til vores pizzabunde.

Den veganske del af produktet var derimod en større udfordring. Vi kunne sagtens finde gode alternativer til pizzafyld, som udelukkende bestod af plantebaserede råvarer. Men vi ville rigtig gerne give kunden en oplevelse af denne greasy og fedtede fornemmelse, som en rigtig fastfood pizza giver bl.a. med den fede ost. Derfor udviklede vi en vegansk “oste-sauce” lavet på bl.a. havrefløde og gærflager, som blev gratineret ved bagning. Derudover havde vi et kriterie om at vores råvarer skulle være danske og i sæson. Derfor blev vores produkt en vegansk efterårspizza. Da tomater ikke er i sæson i Danmark i efteråret, fordi det kræver opvarmede drivhuse at dyrke dem, valgte vi at lave en grønkålssauce som alternativ til en almindelig tomatsauce. Den fyldte vi bl.a. med friske krydderurter, knoldselleri, grønkål og en masse hvidløg. Ovenpå saucen valgte vi som fyld bagte hokkaido-både, champignon og til sidste denne veganske “ostesauce”.

Det var hele tiden vigtigt, at vi havde for øje, at alle grundsmagene var repræseneret og afstemt, så der var konstant balance. Desuden arbejdede vi med konsistenser og teksturer, altså eksempelvis den sprøde pizzabund vs. det bløde hokkaido, den gummiagtige champignon og den fedtede “oste-sauce”.

By the way.. Jeg afslører ikke opskriften – hvem ved, måske kan den gøre os rige og berømte en dag? 😉

luuns

luuns-4

Da alle smagskomponenterne til pizzaen omsider var i hus, så begyndte vi processen omkring afbagning af pizzaen inden og efter frysning. Hvor mange minutter skulle du have, inden den blev frosset ned? Hvor meget skulle den så have, når den var dybfrossen og skulle tilberedes af kunden inden spisning? Vi kørte så mange forsøg på det her, for at kunne give vores kunder den bedste vejledning og den bedste pizza-oplevelse. 1 minut for lang tid kunne gøre den tør og brændt i kanterne, mens med 1 minut for lidt risikerede vi, at pizzaen ikke var helt gennemvarm i midten.

luuns2

Til sidst gjaldt det så vores emballage, indpakning og label, som kan ses på billedet nedenunder. Eftersom et af vores temaer var “innovativ emballage”, undersøgte vi markedet for muligheder for indpakning, hvis vi ikke ville pakke vores pizza ind i en almindelig pizzaæske. Desuden ville vi gerne, at vores emballage afspejlede vores værdier omkring plantebaseret kost og bæredygtighed. Derfor fandt vi på den ide, at pakke pizzaen ind i bagepapir, således at kunden blot kunne tage klistermærket af og bage pizzaen direkte på emballagen. Dette betød, at emballagen var genanvendelig og innovativ. Derudover understøtter den grå pap-farve og den grønne label denne værdi omkring bæredygtighed og klimavenlig kost.

Nåårh ja, så var der selvfølgelig også hele designet bag dette label og hele processen bag at finde et navn til vores “virksomhed”, og hvad skulle være produkt hedde? Vi brainstormede i flere dage for at finde et navn, men vi endte med at kalde vores virksomhed: LUUNS. Det betyder nemlig “et stort stykke” på Bornholmsk, som igen skabte nogle associationer tilbage til temaet Bornholm.

Desuden måtte vi ud og skaffe lidt mere kvalificeret hjælp til at designe dette label. Heldigvis trådte min kæreste lynhurtigt til, og med vores elendige tegneskills-skitser fik vi sammen designet et rigtig æstetisk og gennemført label – hvis vi selv skal sige det! Der ligger jo rigtig mange tanker bag sådan et label og design, og vi har siddet og justeret små detaljer i timevis for at det stod helt skarp. Desuden skal det nævnes, at der er ekstrem meget lovgivning på dette område, derfor ligger der også et stort arbejde bag at undersøge og læse lovgivning omkring nyudviklede fødevarer.


Nu var der kun tilbage at sælge vores pizza. HELDIGVIS fik vi udsolgt på vores markedsdag på Metropol, hvor studerende og undervisere kunne prøvesmage vores produkter og købe det med hjem. Alt i alt havde vi 3 mennesker i gruppen produceret ca. 60 pizzaer til dette marked. Det var en kæmpe succes for os, da vi allerede efter ca. 1 time havde udsolgt i boden. Det er én ting. Noget andet var alt den positiv respons, støtte og rosende ord vi fik med på vejen af alle de besøgende i boden. Det gjorde os bare så stolte! Den her proces har været hård, tidspresset og virkelig udfordrende, så at få denne anerkendelse og positive feedback på vores pizza var tiltrængt, og gjorde hele processen det værd.

Udover hele udviklingen af pizza og produktionen til markedsdagen skulle vi også lige aflevere en 30 siders opgave omkring porcessen… Men det er en helt anden snak – det vil jeg ikke kede jer med nu!

Så til sidst vil jeg bare lige sige, tusind tak til alle der kiggede forbi vores bod og smagte på vores pizza – og tak for de søde ord! Til alle jer andre – håber I fik en lidt bedre forståelse for udviklingen af et nyt produkt til markedet og hele processen, overvejelserne, udfordringerne og lovgivning bag denne produktudvikling. Det her med at være selvstændig eller blive iværksætter har altid været min drøm… Nu har jeg fået øjnene op for det arbejde, der ligger bag. WOW, respekt herfra! Jeg hopper tilbage på skolebænken, og udskyder lige planerne om iværksætteri nogle år endnu 😉

luuns-5-1

img_9922

Til sidst lige en billede fra det glade team til markedsdagen på Metropol. Her ses vores efterårsbod med smagsprøver, pynt, flyers, billeder og tre stolte udviklere!

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tærte med grønkål, broccoli og sprødt bacon